Kedilerde gençlik hastalığı nedir?

KEDİLERİN GENÇLİK HASTALIĞI (PANLEUKOPENİA) NEDİR?

Kedilerin bulaşıcı, akut seyirli, ishal (kanlı olabilen), kusma ve ileri derecede dehidrasyona sebep olan viral hastalığıdır. Kedilerin gençlik hastalığının (panleukopenia) etkeni parvovirüstür.

KEDİLERİN GENÇLİK HASTALIĞI HER YAŞTAKİ KEDİLERDE GÖRÜLEBİLİR Mİ?

Maternal antikorlar yavru kedileri 6-8 haftalığa kadar kısmen korur. Aşısız, 2-6 aylık yavrular için kedi gençlik hastalığı oldukça patojendir, %50-90 oranında ölüme neden olur.  Aşısız ve daha önce kedi gençlik hastalığına maruz kalmamış kedilerde herhangi bir yaşta; pasif olarak geçen maternal bağışıklık azaldığında enfekte olabilirler.

KEDİMİN KEDİ GENÇLİK HASTALIĞINA YAKALANDIĞINI NASIL ANLARIM?

Aniden başlayan ishal ve kusma, ateş, hızla ilerleyen halsizlik durumu bizi kedilerin gençlik hastalığından şüphelendirebilir. Kediler başını su ve mama kabına uzatır ama yemek istemez. Kedi gençlik hastalığına yakalanan kedilerde karın ve çene yerde olup, ayakların vücudun altında toplandığı duruş tipiktir.

BU HASTALIĞIN AŞISI VAR MIDIR?

Kedilerin gençlik hastalığının aşısı vardır. Kedilere 7 ve 10 haftalıkken uygulanan ve her yıl tekrarlanan karma aşı, kedileri bu hastalığa karşı korur.

KEDİLERİN GENÇLİK HASTALIĞININ (PANLEUKOPENİA) TANISI NASIL KONULUR?

Hızlı test kitleriyle ya da serolojik testlerle hastalığın tanısını koymak mümkündür. Ancak inaktif ve modifiye canlı aşılarla aşılanan kedilerde hatalı pozitif sonuç elde edilebilir.

KEDİLERİN GENÇLİK HASTALIĞI NASIL BULAŞIR?

Hastalığa maruz kalmış kedilerin dışkıları ile diğer kedilere virüs bulaşır. Kedilerin gençlik hastalığı virüsü çevrede aylarda enfektif özelliğini korur ve birçok dezenfektana karşı dirençlidir.

KEDİLERİN GENÇLİK HASTALIĞI İNSANLARA DA BULAŞIR MI?

Kedilerin gençlik hastalığı (panleukopenia) zoonoz değildir yani insanlara bulaşmaz.

KEDİLERİN GENÇLİK HASTALIĞININ TEDAVİSİ VAR MIDIR?

Hastaların ishalle kaybettiği sıvı için uygun bir şekilde sıvı takviyesi yapılmalıdır. Lökopeni sebebiyle şekillenebilen sekonder enfeksiyonların önüne geçmek için geniş spektrumlu antibiyotikler kullanılmalıdır. Kedi gençlik hastalığına yakalananların bağışıklık sistemini güçlendirmek için immunstimulan ilaçlara mutlaka başlanmalıdır.